Ble shopping istedenfor trening i dag

Etter lørdagens løpetur på glatte røtter og i mye søle, fant jeg ut at det kanskje var lurt på kjøpe et par joggesko som er laget for løping i skogen. De jeg har løpt med i det siste er asfalt sko, så her var det ikke mye mønster under sålen.

Så etter at jeg hadde lest litt på nettet de siste dagene, ble det shopping i dag. Men problemet mitt er at jeg har litt små føtter.

Da jeg var 13 år fikk jeg nye skisko og alpinstøvler i julegave. Disse var i størrelse 43, da de gamle i størrelse 42 var for små. Men etter noen måneder var disse alt for store. Føttene mine hadde da krympet ned til størrelse 40,5 – 41. Jeg hadde nå fått hulfot eller som det på fint heter PES CAVUS. Dette er karakterisert av forøket fothvelving slik at foten blir hul eller høyvristet. Foruten de primære forandringene som gir hulfoten, kommer det etterhvert til en rekke sekundære forandringer og ofte er det slik at disse etter hvert blir mer plagsomme enn de egentlige, prinsipielle deformitetene. 

På grunn av dette sliter jeg som mann å få tak i sko i riktig størrelse. Det er ikke mange butikker som tar inn så små herresko. Men etter litt leting på internettet fant jeg ut at Oslo Sportslager mulig hadde dette. Så da var det bare å dra på shopping.

I butikken fikk jeg som vanlig veldig god hjelp, og fant et par sko i størrelse 40 2/3 som passet fint med mine fotseng såler. Så jeg kjøpte Hoka Speedgoat. Dette er mitt andre par med Hoka sko. Anbefales på det sterkeste.


Hoka Speedgoat

Men å prøve sko i butikk er ikke det samme som at de fungerer i praksis. Så da jeg kom hjem og skulle ut å gå en tur for å se hvordan de var. Fikk jeg plutselig et problem. For når jeg gikk, satt ikke hellen min fast i hellkappen, samt at de var litt trange. Så hva gjør jeg nå. Det var bare å gå inn igjen, ta ut fotsengene og putte inn originalsålene og prøve skoene på nytt. Da satt hellen fast, samt at skoene ikke var trange lengre. Så første løpetur med disse, blir da uten fotsenger. Så får jeg heller se om jeg kan få laget noen nye fotsenger som passer bedre. Skal skrive om løpeturen når den inntreffer.


Hoka Speedgoat med fotsenger ved sin side.

Men til de av dere som har en eller annen form for revmatisme, vil jeg anbefale å ta turen innom en ortoped for å få undersøkt føttene dine. Jeg vil tro at de fleste av dere vil ha godt utbytte av et par fotseng såler. Time hos ortoped kan enten din revmatolog fikse eller din fastlege.  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg