Behandlingsreiser dag nr.27 ut på tur aldri sur

I dag var det veldig stille her på Balcova. De fleste dro enten på båttur eller på stand tur, men det var noe få som var igjen. 

Så da jeg og mitt tur følge i dag, Hege Renate Svendsen startet morgen turen vår klokken 07.39, var det stille og rolig her på Balcova. Målet for turen i dag var å komme seg på nytt opp til tre kilometeren. Men turen i dag skulle by på litt større problemer en den forrige turen vår. Det var flere grunner til dette, en av grunnene var at det var varmere ut. Vi startet jo ca. 90 minutter senere i dag. Men vi startet med godt mot som vanlig. Jeg skjente etter kort tid at i dag var det ikke den beste dagen for lungene mine å gå på tur, men hadde jeg en avtale skal ikke den brytes. Så det ble mye hosting og spytting i starten. Det var mye slim som ville opp, men dette medførte at farten gikk ned. Etter ca 1,5 kilometer hostet jeg så mye at jeg kastet opp. Dette er en av minusene med den andre sykdommen min Sarkiodose. Men etter at jeg hadde fått kastet opp fungere lungene mye bedre. Dette fordi de da har fått opp mye slim. Så med nytt mot gikk turen videre. Vi kom også i dag opp til 3 kilometer, men i dag brukte vi 53 minutter. Jeg var godt fornøyd med at jeg kom opp med dagens utfordringer, mens min tur venninne hadde mye krefter igjen.

Bilde av med og Hege Renate Svendsen på 3 kilometer.

På turen oppover i dag møte vi en medpasient, samt mange Tyrkere. Etter en liten stund møtte vi også en gjeter, med mange geiter. Det luktet stramt av geitene, men vi lot geitene få bestemme farten til vi var forbi dem.

Bilde av gjeter med geitene sine

Da nedturen skulle starte begynte vi å gå ned i rask gange. Men vi stoppet opp på nytt ved 2 kilometeren for å ta bilder. Her traff vi noen hyggelige tyrkere som lurte på om jeg var tyrkisk. Om det var fordi jeg hilste på dem på tyrkisk eller om jeg har noen tyrkiske trekk, eller om det var på grunn av fargen vites ikke. Men det var hyggelig å prate med dem. Her hilser man på alle når man er på tur.

Bilde tatt på utsiktspunktet på 2 kilometer.

Fra 2 kilometeren økte vi på nytt farten nå ble det jogging videre, men med et lite stopp da jeg etter hvert måtte på do. Glad jeg bare måtte tisse, men godt å få ut vannet. Som man kan se på bildet ble begge knærne tapet før tur, slik at de skulle tåle dagens belastning. Det ble brukt Kinesio tape i fine farger.

Turen ned tok 43 minutter, så godt fornøyd med det også. I dag ble det maks pulsen kun 170 slag pr minutt, men gjennomsnitts pulsen var 126 slag pr minutt.. Gjennomsnitts farten ble på 4 kilometer i timen, mens topp farten var kun 12,4 kilometer i timen. Men forbrenningen av kalorier var på 22%, så en vesentlig høyere forbrenning på denne turen en på den første. Så godt fornøyd med dagens tur. Resten av dagen ble tilbrakt i solen, med kun noen få stopp til mat spising samt do pauser. 

Min tur venninne har nesten godt opp til 3 kilometeren nesten hver dag, noe jeg ikke har gjort. Noe jeg angrer litt på i ettertid. Men usikker på om kroppen hadde tålt dette også. Men skulle jeg gjort det måtte jeg hatt med meg noen andre og bedre joggesko. Så får gå til anskaffelse av noe flere par Hoka joggesko.

#mittlivmedas #bekhterev #sarkiodose #tyrkia #balcova #izmir #behandlingsreiser #rikshospitalet #venninne #vennskap #godtvennskap #blogg #juli2016 #fjelltur #turglede #tur #oakley #adidas #hegerenatesvendsen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg