Behandlingsreiser dag nr.26 oppgjøres time

I dag var det siste behandlingsdag for denne gangen her på Balcova. Så nå har vi gjennomført fire uker med behandling.

I går og i dag har vi vært hos legen for å se på fremgang vi har hatt, samt evaluering av om vi har hatt effekt av oppholdet eller ikke.

Jeg var hos legen i går og fikk denne forbedringen.

  • Utvidelse av bryst kassen ved inn og ut pust var 3 cm da jeg kom, mens er nå kommet opp i 7 cm.
  • Hode mot veggen når man står i normal positur med hellene inn til veggen. Avstanden var 12 cm dag jeg kom, mens den i går ble målt til 1 cm.
  • Schuber testen, man står med samlede ben og prøver å ta i gulvet. Den var 3 cm når jeg kom og 6,5 cm i går.

Så legen var veldig fornøyd med fremgangen jeg har hatt. Tar også mindre medisiner, samt morgen stivheten er helt borte.

I dag var det tid for måling hos fysioterapeut for å se fremgangen der. De har litt flere målinger en det legen har.

  • Utvidelse av bryst kassen ved inn og ut pust var 3 cm da jeg kom, mens er nå kommet opp i 7 cm.
  • Hode mot veggen når man står i normal positur med hellene inn til veggen. Avstanden var 12 cm dag jeg kom, mens den i går ble målt til 1 cm.
  • Schuber testen, man står med samlede ben og prøver å ta i gulvet. Den var 3 cm når jeg kom og 6,5 cm i går.
  • Avstand mellom anklene når man ligger på ryggen og skrever så godt man kan. Avstanden her var 93 cm når jeg kom, mens den i dag var 128cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til venstre side var 10 cm når jeg kom, mens i dag var den 22 cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til høyre side var 9 cm når jeg kom, mens i dag var den 19 cm.
  • Snu hode så godt man kan til venstre, mens ryggen er inntil en stolrygg. Den var 12 cm dag jeg kom og har økt til 19 cm i dag.
  • Snu hode så godt man kan til høyre, mens ryggen er inntil en stolrygg. Den var 11 cm dag jeg kom og har økt til 17,5 cm i dag.

Så fysioterapeuten min, Özlem var også veldig fornøyd. Men den som var mest fornøyd i dag etter fire uker med hardkjør, er meg selv. Jeg har aldri hatt så gode målinger som i år. Men det jeg er mest fornøyd meg er Schuber testen. På det første bildet er hvordan jeg greide denne testen i dag, mens det siste bilde er hvordan jeg var da jeg kom.

Jeg har på det meste hatt en fysioterapeut og tre studenter som har “nesten sittet” på ryggen min og hjulpet meg når jeg satt på behandlings bordet med strake ben samtidig som jeg skulle presse meg så lang frem jeg greide. Men dette har gjort underverker.


Så mye greide jeg å bøye meg i dag.


Så stiv var jeg da jeg kom.

Så jeg kan ikke få fullrost dette tilbudet som vi som har AS, RA og PSA får via statlige behandlingsreiser til utlandet og rikshospitalet. Men dette vil jeg komme tilbake til en senere dag.

Men jeg vil takke min fysioterapeut Özlem som har hjulpet meg frem til dette resultatet, samt fysioterapeuten Gülsan som har ledet gruppetreningen i basseng og sal, samt fysioterapeuten Serhan som har tapet opp skulderen min slik at den nå fungerer som den skal


Ingen hull på behandlingskortet i år

#mittlivmedas #bekhterev #sarkiodose #tyrkia #balcova #izmir #behandlingsreiser #rikshospitalet #blogg #juli2016

4 kommentarer
    1. Jeg tar av meg “hatten” for den gode innsatsen , bare de som selv har vært med på en slik mnd med hard trening & fysioterapi veit hvordan vi sliter dag etter dag 😅😥.
      FANTASTISKE RESULTATER 👍💪
      Jeg heier på deg.
      Klem fra Nevlunghavn😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg