Behandlingsreiser dag nr.2 møte med sykepleier og lege

Den andre dagen skjer det ikke mye. Men det som skjer er veldig viktig. Vi blir fordelt utover dagen, og har fått avsatt time for samtale med sykepleier og lege.

Før man kommer til sykepleieren må man innom en blodtrykk kontroll. Her blir blodtrykket kontrollert, samt at en sykepleier går i gjennom tre skjemaer som man har fylt ut på forhånd. Dette er MHAQ, BASFI og BASDAI skjema som går ut på hvordan sykdoms aktiviteten har vært i det siste.

I år var jeg veldig spent på hvordan blodtrykket mitt ville være. For på min siste reise i 2014, mente sjefs legen på Balcova at jeg hadde høyt blodtrykk. Ja trykker var litt høyt 153/97, men jeg fikk bivirkning av medisinen som gjorde at jeg nesten ikke fikk behandling på fire uker.

Men i år var blodtrykket bra med 110/80 så det kan jeg ikke klage på.

Etter blodtrykk kontrollen bar det inn til norsk sykepleier for å gå i gjennom MHAQ, BASFI og BASDAI skjemaene, samt medisinlisten og mitt mål med oppholdet. Man må også levere et passbilde, slik at sykepleieren skal huske hvem du er. Når dette er gjort bærer det inn til en Tyrkisk lege. Legene kan engelsk, så samtalen går bra. Men er man ikke stødig i engelsk, kan man få med seg tolk.

Legen går igjennom skjemaene som sykepleier har fylt ut samt måler og sjekker kroppen at ikke noe mer er galt. Legen ber også om blodprøve svar, som man skal ha med fra Norge. Hvis man har glemt dette er ikke det noe problem. Tyrkiske sykepleiere kan fikse dette. Han fyller også ut hva slags behandling han anbefaler at man skal ha.

I år hadde jeg glemt blodprøvesvarene hjemme i Norge, så etter at legen var ferdig bar det videre for å ta blodprøver samt levere urinprøve.

Det nest siste på dagens program ble EKG test.

Det siste ble levering av urinprøve

Resten av dagen gikk til av klimatisering

#mittlivmedas #bekhterev #sarkiodose #tyrkia #balcova #izmir #behandlingsreiser #rikshospitalet #blogg #juli2016

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg