Statlige behandlingsreiser til utlandet

Etter litt over et år med sykdommen fortalte fastlegen meg at det fantes et tilbud som jeg burde søke på. Dette var statlige behandlingsreiser til utlandet. Det var turer for de som hadde sykdommene AS og RA (Revmatoid artritt eller leddgikt som det het tidligere). Turene gikk den gangen til Balcova i Tyrkia og Igalo i Montenegro. Turene gikk fra april til og med oktober. Vi ble enige om at vi skulle søke, så legen fylte ut sin del, samt la med epikrise fra revmatloog og jeg fylte ut min del. Dette skjedde i september 2005, så nå hadde vi søkt på tur for 2006. Det var bare å vente og se om jeg var så heldig å få plass.

Jeg var så heldig at jeg høsten 2006 dro på min første tur. Turen gikk til Balcova i Tyrkia. Jeg reiste i september og kom hjem i oktober. Det var 10  stykker under 50 år på turen. Jeg var den yngste og en av de få som ikke hadde vært på tur før. Men jeg ble tatt godt vare på av “veteranene” og de viste frem Tyrkia på en fantastisk måte til meg, så selv om det var langt hjemme fra gikk turen fort. Da oppholdet var over hadde jeg fått en fantastisk fysisk og mental fremgang. Jeg hadde 6 behandlinger hver dag, noe som gjorde at formen ble bedre. Men ikke minst traff jeg flere som var og hadde vært i samme båt som meg. 

Så dette førte til at jeg nå søkte på tur hvert år. Jeg har var så heldig at jeg også fikk tur i 2007, 2008 og 2009. I 2010 kom jeg på venteliste og dessverre fikk jeg ikke tur dette året. Men i 2011 fikk jeg igjen tur. Det samme har jeg fått i 2013, 2014 og 2016. I 2015 stod jeg også på venteliste.

Dessverre er det ikke nok plasser slik at alle som ønsker det kan få tur, men oppfordrer alle som oppfyller kriteriene om å søke hvert eneste år. Grunnen til dette er at myndighetene da ser det reelle antallet som egentlig har behov for tilbudet. Problemet er at man da kanskje ikke får tur hvert år, men dette er et fantastisk tilbud som flest mulig bør prøve. Og får man tur annet hvert år, må man være glad for dette.

Søknadsskjema finner dere på sidene til Oslo universitetssykehus 

For sykdommen AS og RA er det også utført forskning på at dette er et tilbud som gir brukere vesentlig bedre resultater en hvis de skulle hatt den samme behandlingen i Norge.

Men det er også sikkert flere sykdommer som kunne hatt godt av trening og behandling i varmen. 

Jeg vil den neste måneden fortelle om hvordan det er  å være på behandlingsreiser i utlandet. Så har du ikke søkt, kan dette kanskje hjelpe deg med å søke.

#mittlivmedas #bekhterev #sarkiodose #tyrkia #balcova #izmir #behandlingsreiser #rikshospitalet #blogg #juli2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg