Hva gjorde jeg etter at jeg ble utskrevet

Etter to uker med behandling og opptrening i varmtvanns basseng bar det hjemover igjen. Men hva skulle jeg gjøre. Kroppen var ikke klar for arbeid enda, så var fortsatt sykemeldt. Jeg hadde fått henvisning til trening i varmtvanns basseng og fysioterapi samt ortoped. Så nå var det bare å undersøke hvor jeg kunne få time. Samt at jeg ventet på godkjenning av de biologiske medisinene jeg hadde fått.

Jeg hadde så stor fremgang etter de første sprøytene så jeg og legen ble enige om at jeg skulle fortsette på dette i søknadsperioden. Men problemet var at jeg måtte legge ut for Enbrel sprøytene. Så etter et par måneder fikk jeg svar. De godkjente ikke at jeg skulle gå på Enbrel sprøyter da jeg ikke hadde prøvd ut andre medisiner først. Så da var det bare å klage på avslaget. Men nå begynte det å gå hardt utover økonomien min. Sprøytene kostet ca. 22000,- i måneden, men på grunn av hjelp fra familien kunne jeg fortsette med Enbrel sprøytene. Det tok ni måneder før jeg fikk de godkjent. Etter dette fikk jeg tilbake 90% av summen jeg hadde lagt ut. Hadde jeg ikke hatt en familie som støttet meg, hadde det sikkert tatt lengre tid med å få kroppen igjen. hadde lystret

Jeg ringt basseng kontoret på Diakonhjemmet sykehus, og fikk time for trening i varmtvanns bassenget en time i uken. Dette ble et kjærkommet tilskudd i hverdagen. Her traff jeg flere som hadde samme sykdom og hadde hatt den i flere år. Så fikk mange gode råd som gjorde at hverdagen ble litt enklere.

Men å få time hos fysioterapi var ikke like lett. Jeg ringte rundt til de fleste fysikalske institutt i Oslo, men de fleste hadde flere måneder med venteliste for fysioterapeutene med offentlig tilskudd. Jeg kunne få time på dagen hos fysioterapeuter uten tilskudd, men da måtte jeg betale alt selv. Dette hadde jeg ikke penger til, så da var det bare å søke videre. Men det gikk flere uker før jeg fikk napp. Jeg fikk endelig time og det var hos Vallhall Trening og Terapisenter. Her traff jeg et hyggelig miljø, hvor fysioterapeutene forstod mitt problem. Jeg fikk veldig god oppfølging. Dette ble også et kjærkommet tilskudd i hverdagen da jeg hadde to timer i uken i starten.

Etter hvert fikk jeg også time hos ortoped. Her fikk jeg etter hvert utlevert innlegg såler til skoene. Da det på røntgenbildene som ble tatt på Diakonhjemmet sykehus viste at jeg hadde stor forskjell på ben lengden. Dette hjalp også til så jeg fikk mindre vondt i ryggen.

I løpet av sommeren 2004 merket jeg fremgang, og etter et år kunne jeg igjen begynne å jobbe. Men jeg greide bare å jobbe i 25%. Kroppen orket ikke mer en dette, da jeg også måtte opprettholde treningen på Diakonhjemmet og den fysikalske behandlingen.

#mittlivmedas #bekhterev #diakonhjemmet

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg